søndag den 21. august 2016

Ankomst i Minneapolis, Minnesota

Halløj! Så blev det også min tur til at bidrage med nyheder og opdateringer fra min rejse til USA - nærmere bestemt til storbyen Minneapolis i delstaten Minnesota. Jeg er nu flyttet mere eller mindre permanent fra Danmark for at studere og bo på college ved University of Minnesota i Minneapolis i de næste 4 år. Her skal jeg studere noget så kryptisk som "Genetics, Cell Biology, and Development", som mest af alt minder om molekylær biologi i Danmark. Uddannelsen tager 4 år i modsætning til 3 år i Danmark, da det første år (freshman year) primært fungerer som et introduktionsforløb med mange sociale aktiviteter, og det er så det, jeg har taget hul på nu.

Jeg tog fra Silkeborg tidligt om morgenen lørdag d. 20. august og kørte med min familie til Københavns Lufthavn, hvor jeg fik sagt farvel til dem. Herfra fløj jeg til Minneapolis med en mellemlanding på Island. Flyveturen tog i alt 10 timer. Jeg ankom til lufthavnen i Minneapolis omkring kl. 18.30 lokal tid, men på grund af uendeligt lange køer til immigrationen var jeg først ude ca. kl. 20.00. Her mødte jeg to piger fra Norge, som også skulle ind til universitetet midt i byen, så vi delte en taxa (håtjåtjå, som Jens ville sige det). Vi blev sat af midt på universitetsområdet, men vi skulle ikke bo i den samme bygning, så vores veje skiltes desværre dér. Jeg måtte så slæbe mine tre kufferter og min ene rygsæk hen til den bygning, jeg skulle bo i, som hedder "Frontier" (direkte oversat til grænse), hvilket er meget passende, da bygningen ligger direkte ned til Mississipi-floden, der løber tværs igennem både campus og igennem selve byen Minneapolis og videre ned igennem hele USA. I receptionen fik jeg så nøglen til mit værelse og måtte så slæbe mine alt for tunge kufferter videre i hvad der føltes som flere kilometer ned ad gangene, indtil jeg endelig kom til mit værelse. Jeg skal bo på værelse med en amerikaner, men han flytter først ind i næste uge, da det kun er internationale studerende, der må flytte ind allerede nu, så I må lige vente lidt med at få en introduktion til ham. Da jeg så havde pakket lidt ud, gik jeg en tur op til en lille bydel, der ligger tæt på universitetet, som hedder "Dinkytown", hvor jeg købte mig en burger - man skulle da være et skarn, hvis man ikke lige kunne spise sådan en efter næsten 1 døgns rejse. Derefter var jeg klar til at gå i seng kl. 12 amerikansk tid, hvilket svarer til kl. 7 om morgenen dansk tid (og kl. 9 russisk tid) efter mere end 26 timer uden søvn...

_____


I anledning af det kommende præsidentvalg i USA til november, har jeg tænkt mig at vurdere, hvor meget USA egentlig lever op til alle sine fordomme, så derfor vil jeg tildele fra 0-6 Donald Trump's alt efter, hvor stereotypt USA egentlig er, ud fra det jeg har oplevet.


Ankomstdagen får:


Dagens amerikanske ordsprog:
"Jet lag is for amateurs" - Dick Clark