tirsdag den 23. august 2016

Tur i дача

I lørdags mødte jeg et par af min kontakterpersons venner, Алекс, Даша og en anden Alex, der oprindeligt er fra Spanien, men flyttede til Самара for fem år siden efter at have været frivillig her. Vi endte med at tage på en bar, hvor Алекс var frisk på at hjælpe mig med at smage en smule russisk vodka. På vej hjem inviterede han Антон (min værtsbror), Настя (min kontaktperson) og mig på en tur til sin families Дача - noget som ellers kan være umuligt at lokke selv en god ven blandt dansken til :P  Et Дача er lidt ligesom et sommerhus, men brugt lidt anderledes, fordi det ofte ligger tættere på familiens lejlighed, hvorfra de arbejder, så de oftere er i sommerhuset. I starten virkede idéen med at have et sommerhus 30 minutter fra sin lejlighed lidt dum, men da jeg så, hvor anderledes miljøet 30 minutter væk var, forstod jeg dem pludselig godt. Her var Алекс's familie klar til at tage imod os, og der blev spist meget godt, russisk mad den dag. Vi lagde ud med Вареники с вишней (kært barn har mange navne, så måske er de bedre kendt som pierogi, dumplings eller østeuropæiske pirokker, her med kirsebær). Ovenpå disse blev der så hældt godt med en form for flødecreme, kirsebærsaft og en smule sukker. Resultatet: Nam! Dertil blev der både serveret æble- og løgtærte, som pudsigt nok på russisk kaldes Пироги (pirogi - tærter). Så gik vi en tur op på et af de nærliggende bjerge for derefter at tage en svømmetur i Волга (Volga). Da vi kom tilbage, var der lige lidt tid til at kigge i "A Guide To Basic Russian Grammar", som jeg lånte på biblioteket, og som desuden er ældre, end jeg selv er. Da solen var ved at gå ned, var der grillet kød og grøntsager flankeret af, igen, Вареники, men nu med kartoffelstykker i. Før hvert måltid sørgede Алекс for lige at sige et par ord om, hvor glad han var for, at vi ville komme som hans gæster, og at hans forældre behandlede hans venner som sine egne, eftersom han jo var værten. Og efter det sidste måltid sluttede familien af med den obligatoriske diskussion om politik. Man bliver enormt hurtigt accepteret ind (fysisk og følelsesmæssigt) hos fremmede familier i Rusland, hvilket muligvis også er påvirket af, at den danske kernefamilie er svær at finde her. Det er meget sjældent, at en mor er alene hjemme. Som regel er een eller anden kvinde, ofte hendes mor, en søster eller en veninde sammen med hende, hvilket gør hele familiescenen meget fleksibel. Det var i hvert fald en fantastisk oplevelse at blive inviteret hen til dem, og jeg håber ikke, det er sidste gang, jeg ser dem.

Dagens frase:
"Красивый вид"
(smuk udsigt)
Увидимся!